Synkron Via CMS kan anvendes som platform for al webbaseret kommunikation. Både websites, mobile sites, pdf'er, intranet og ekstranet kan baseres på ét og samme system - uanset hvor på kloden man befinder sig.
Med Synkron Via CMS er det muligt at skabe en virksomhedsportal, som giver de forskellige brugere eén enkel indgang til en mængde information. Indholdet kan personaliseres og hentes fra andre websites eller andre it-systemer og databaser - i eller udenfor institutionen. Fordelen ved at samle flere systemer på én platform er først og fremmest bedre udnyttelse af investeringen, men også færre ressourcer til oplæring. Informationsflowet forbedres og arbejdsgange og forretningsprocesser understøttes af systemet.
Synkron Via gør det også muligt at administrere et stort antal sites med decentralt placerede webredaktører uden at den webansvarlige mister den centrale styring. De automatiske processer i Synkron Via gør, at der kan produceres indhold, hvor det ikke er nødvendigt at gøre sig overvejelser om, hvordan og hvor det skal publiceres. Det skyldes primært, at Synkron Via indeholder en række værktøjer, der gør det muligt at iværksætte automatiske processer, når det blandt andet drejer sig om indholds- og listepublicering. Systemet har også Audit Trail indbygget, så webansvarlige altid kan få en komplet oversigt over foretagne handlinger i systemet, og lokale brugere kan følge med i handlinger på de elementer, de selv arbejder med.
Fordi Synkron Via benytter et interface, som langt de fleste allerede kender fra andre programmer og operativsystemer minimerer det behovet for support og uddannelse af webredaktører og de kan i stedet koncentrere sig om, at producere det rigtige indhold.